Piagam Madinah
Piagam Madinah telah digubal oleh Nabi Muhammad S.A.W pada tahun 622M
bersamaan tahun pertama Hijrah, merupakan perlembagaan bertulis pertama di dunia.
Kandungan piagam ini terdiri daripada 47 fasal.
- 23 fasal piagam tersebut membicarakan tentang hubungan antara umat Islam sesama umat Islam iaitu antara Ansar dan Muhajirin.
- 24 fasal yang berbaki membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam iaitu Yahudi.
Selain Piagam Madinah, ia juga dikenali dengan pelbagai
nama seperti Perjanjian Madinah, Dustar al-Madinah dan juga Sahifah al-Madinah.
Selain itu Piagam Madinah juga boleh dikaitkan dengan Perlembagaan Madinah
kerana kandungannya membentuk peraturan-peraturan yang berasaskan Syariat Islam
bagi membentuk sebuah negara (Daurah Islmiyah) yang menempatkan penduduk yang
berbilang bangsa atau kaum.
Perangkaan Piagam Madinah
Rasulullah s.a.w. dalam merangka piagam Madinah atau di
kenali sebagai perlembagaan madani, beliau telah mengikut bimbingan wahy dan
berdasarkan norma-norma masyarakat Madinah ketika itu. Terdapat tiga langkah
yang diambil oleh Rasulullah dalam membentuk piagam Madinah.
Langkah pertama
Dilakukan oleh Rasulullah dengan mendirikan sebuah masjid
sebagai tempat orang Islam beribadat dan tempat Rasulullah menyampaikan ajaran
Islam serta tempat pentadbiran Rasulullah.
Langkah kedua
Mengikat tali persaudaraan antara kaum Ansar dan
Muhajirin, bagi mewujudkan persefahaman dan untuk membantu kaum Muhajirin
memulakan hidup baru dengan pertolongan kaum Ansar.
Langkah ketiga
Mengadakan perjanjian dengan orang Yahudi supaya
sama-sama mempertahankan Madinah dari ancaman luar.
Berdasarkan langkah-langkah tersebut maka lahirlah satu
perjanjian yang dikenali sebagai piagam Madinah. Perkara utama yang terkandung
dalam Piagam Madinah adalah:
- Nabi Muhammad s.a.w. adalah ketua negara untuk semua penduduk Madinah dan segala pertelingkaran hendaklah merujuk kepada baginda.
- Semua penduduk Madinah ditegah bermusuhan atau menanam hasad dengki sesama sendiri, sebaliknya mereka hendaklah bersatu dalam satu bangsa iaitu bangsa Madinah.
- Semua penduduk Madinah bebas mengamal adat istiadat upacara keagamaan masing-masing.
- Semua penduduk Madinah hendaklah bekerjasama dalam masalah ekonomi dan mempertahankan Kota Madinah dari serangan oleh musuh-musuh dari luar Madinah.
- Keselamatan orang Yahudi adalah terjamin selagi mereka taat kepada perjanjian yang tercatat dalam piagam tersebut,
Tujuan Piagam Madinah
- Menghadapi masyarakat majmuk Madinah
- Membentuk peraturan yang dipatuhi bersama semua penduduk.
- Ingin menyatukan masyarakat pelbagai kaum
- Mewujudkan perdamaian dan melenyapkan permusuhan
- Mewujudkan keamanan di Madinah
- Menentukan hak-hak dan kewajipan Nabi Muhammad dan penduduk setempat.
- Memberikan garis panduan pemulihan kehidupan kaum Muhajirin
- Membentuk Kesatuan Politik dalam mempertahankan Madinah
- Merangka persefahaman dengan penduduk bukan Islam, terutama Yahudi.
- Memberi peruntukan pampasan kepada kaum Muhajirin yang kehilangan harta benda dan keluarga di Mekah.
Prinsip Piagam Madinah
- Al-Qur’an dan Sunnah adalah sumber hukum negara.
- Kesatuan Ummah dan Kedaulatan Negara
- Kebebasan bergerak dan tinggal di Madinah
- Hak dan tanggungjawab dari segi ketahanan dan mempertahankan negara
- Dasar hubungan baik dan saling bantu-membantu antara semua warganegara
- Tanggungjawab individu dan negara pemerintah dalam menegakkan keadilan sosial.
- Beberapa undang-undang keselamatan seperti hukuman Qisas dan sebagainya telah dicatatkan
- Kebebasan beragama
- Tanggungjawab negara terhadap orang bukan Islam
- Kewajipan semua pihak terhadap perdamaian.
Kandungan Piagam Madinah
·
Fasal 1
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Penyayang :
Inilah kitab (Piagam Bertulis) daripada Nabi Muhammad, pesuruh Allah bagi
orang-orang yang beriman dan orang-orang yang memeluk Islam dari Quraisy dengan
penduduk Yathrib dan orang-orang yang bersama mereka lalu masuk ke dalam
golongan mereka dan berjuang bersama-sama mereka.
·
Fasal 2
Bahwa mereka adalah satu umat (bangsa) berbeza dari
manusia-manusia lain.
·
Fasal 3
Golongan Muhajirin dari Quraisy tetaplah di atas pegangan
lama mereka : mereka saling tanggung-menanggung membayar dan menerima
diyat (wang tebusan) di antara sesama mereka dalam mana mereka menebus sesiapa
yang tertawan dengan cara berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang
beriman.
·
Fasal 4
Bani Auf (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka dalam mana mereka bersama-sama tanggung-menanggung membayar serta
menerima wang tebusan seperti dulu; dan setiap taifah (golongan) tetaplah
menebus sesiapa yang tertawan dari kalangan mereka sendiri dengan cara
berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang beriman.
·
Fasal 5
Bani al-Harith (dari Yathrib – Madinah) bin al-Khazraj
tetaplah di atas pegangan lama mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar
wang tebusan darah seperti dulu, dan tia-tiap puak dari (Suku Khazraj)
hendaklah membayar wang tebusandarah mereka sendiri dengan adil dan
berkebajikan di kalangan orang-orang yang beriman.
·
Fasal 6
Bani Saidah (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebusan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
·
Fasal 7
Bani Jusyam (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
·
Fasal 8
Banu al-Najjar (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan
lama mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti
dahulu dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah
untuk mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
·
Fasal 9
Bani Amru bin Auf tetaplah di atas pegangan lama mereka
bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu dan
tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk mereka
sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang beriman.
·
Fasal 10
Bani al-Nabiet (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan
lama mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti
dahulu dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah
untuk mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
·
Fasal 11
Bani Aus (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
·
Fasal 12
Bahwa orang-orang yang beriman tidaklah boleh membiarkan
sebarang masalah di antara mereka sendiri bahkan mestilah sama-sama bertanggungjawab
memberi sumbangan, dengan berkebajikan untuk menbayar wang tebusan darah dengan
adil.
o
Fasal 12-b
Hendaklah seseorang yang beriman itu tidak membuat
apa-apa perjanjian dengan orang yang di bawah kawalan seseorang yang beriman
yang lain dengan tidak mendapat persetujuan terlebih dahulu.
·
Fasal 13
Bahwa orang-orang beriman lagi bertaqwa hendaklah
menentang sesiapa yang membuat kesalahan, melanggar kesusilaan, melakukan
kezaliman atau dosa atau perseteruan atau kerosakan di kalangan orang-orang
beriman, dan mereka hendaklah bersatu bersama-sama menentang orang tersebut
walaupun jika orang itu anak kepada salah seorang dari mereka.
·
Fasal 14
Tidak sayugianya seseorang mukmin itu membunuh seorang
mukmin lain kerana seorang kafir, tidak sayugianya ia menolong mana-mana kafir
terhadap seseorang mukmin.
·
Fasal 15
Bahwa jaminan Allah itu adalah satu dan sama; ia
melindungi nasib orang yang lemah dari perbuatan mereka; dan bahawa orang-orang
Mukmin hendaklah salinh menjamin sesama sendiri terhadap (gangguan) orang lain.
·
Fasal 16
Bahwa orang-orang Yahudi yang menyertai kita hendaklah
mendapatkan pertolongan dan pimpinan dengan tidak menzalimi dan tidak boleh ada
pakatan tidak baik terhadap mereka.
·
Fasal 17
Bahwa perdamaian orang-orang mukmin itu adalah satu dan
sama, oleh itu tidak boleh dibuat perjanjian dengan mana-mana orang mukmin
tanpa diturut serta oleh mukmin yang lain dalam sesuatu perang pada jalan
Allah, melainkan dengan dasar persamaan dan keadilan di kalangan mereka.
·
Fasal 18
Bahwa setiap serangan kita hendaklah dikira sebagai
serangan terhadap semua, oleh itu hendaklah disilihgantikan tenaga
menentangnya.
·
Fasal 19
Bahwa orang mukmin hendaklah saling membela sesama mereka
atas setiap darah yang tumpah pada jalan Allah.
·
Fasal 20
Bahwa orang-orang mukmin lagi bertaqwa hendaklah teguh di
atas sebaik-baik petunjuk dan seteguh-teguhnya.
o
Fasal 20-b
Nahawa tidak boleh mana-mana orang musyrik melindungi
harta orang-orang Quraisy dan tidak juga nyawa mereka dan tidak boleh
menghalang orang mukmin (akan haknya)
·
Fasal 21
Barangsiapa membunuh dengan sewenang-wenangnya akan
seorang mukmin dengan tidak ada bukti yang cukup (alasan yang membolehkan
pembunuhan itu berlaku) hendaklah dihukum bunuh balas kecuali dipersetuji oleh
wali yang kena bunuh menerima ganti darah. Semua orang mukmin hendaklah bersatu
suara mengutuk perbuatan itu, bahkan tidak harus bagi mereka menegakkan
terhadapnya.
·
Fasal 22
Bahwa tidak harus bagi mana-mana orang mukmin yang
mengakui isi kandungan Piagam ini, dan percaya Allah dan Hari Kemudian,
menolong mana-mana orang yang mencabul ataupun melindungi orang itu.
Barangsiapa menolong orang itu maka keatasnya laknat Allah dan kemurkaanNya
pada hari Kiamat kelak, dan tidak akan diterima darinya sebarang tebusan dan
tidak juga sebarang taubat.
·
Fasal 23
Berbalah walau bagaimanapun kamu dalam sesuatu perkara
hendaklah merujukkan perkara itu kepada Allah dan Nabi Muhammad.
·
Fasal 24
Bahwa orang-orang Yahudi hendaklah turut serta membelanja
sama-sama dengan orang-orang mukmin selama mana mereka itu berperang
·
Fasal 25
Bahwa kaum Yahudi dari Bani Auf adalah satu ummah bersama
orang-orang mukmin, mereka bebas dengan agama mereka sendiri (Yahudi) dan orang
Islam dengan agama mereka (Islam), begitu juga orang-orang yang sekutu mereka
dan begitu juga diri mereka sendiri, melainkan sesiapa yang zalim dan berbuat
dosa maka hal itu tidak akan menimpa melainkan dirinya dan keluarganya sendiri
·
Fasal 26
Yahudi Bani al-Najjar (diperlakukan) sama dengan Yahudi
Bani Auf.
·
Fasal 27
Yahudi Bani al-Harith (diperlakukan) sama dengan Yahudi
Bani Auf.
·
Fasal 28
Yahudi Bani al-Saidah (diperlakukan) sama dengan Yahudi
Bani Auf.
·
Fasal 29
Yahudi Bani Jusyaim (diperlakukan) sama dengan Yahudi
Bani Auf.
·
Fasal 30
Yahudi Bani al-Aus (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
·
Fasal 31
Yahudi Bani Tha’alabah (diperlakukan sama dengan Yahudi
Bani Auf, kecuali orang-orang zalim dan orang yang berbuat dosa maka hal itu
tidak akan menimpa melainkan diri dan keluarganya sendiri.
·
Fasal 32
Bahwa suku Jafnah yang bertalian keturunan dengan Yahudi
Tha’alabah (diperlakukan) sama dengan mereka itu (Bani Tha’alabah)
·
Fasal 33
Bani Shutaibah (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf, dan sikap yang baik hendaklah membendung segala kejahatan.
·
Fasal 34
Bahwa orang-orang yang bersekutu dengan Yahudi Bani
Tha’alabah (diperlakukan) sama dengan mereka itu.
·
Fasal 35
Bahwa para pegawai kepada orang-orang Yahudi
(diperlakukan) sama dengan orang-orang Yahudi itu sendiri.
·
Fasal 36
Tiada seorang pun yang menyertai Piagam ini boleh menarik
diri keluar dari pakatan mereka melainkan dengan persetujuan dari (Nabi)
Muhammad.
o
Fasal 36-b
Tidak boleh disekat dari membuat kelukaan yang dilakukan
oleh mana-mana orang ke atas dirinya, barang siapa membuat kejahatan maka
balasannya adalah dirinya dan keluarganya kecuali orang yang dizalimi dan
bahawa Allah akan melindungi orang yang menghormati piagam ini.
·
Fasal 37
Bahwa orang-orang Yahudi hendaklah menbiayai negara
seperti mana orang-orang mukmin juga hendaklah membiayai negara; dan hendaklah
mereka sama0sama tolong-menolong menentang sesiapa jua yang memerangi
orang-orang yang menganggotai Piagam ini; dan hendaklah mereka saling
nasihat-menasihati, sama-sama membuat kebajikan terhadap perbuatan dosa.
o
Fasal 37-b
Mana-mana orang tidaklah boleh dianggap bersalah kerana
kesalahan yang dilakukan oleh sekutunya; dan pertolongan hendaklah diberi
kepada orang yang dizalimi.
·
Fasal 38
Bahwa orang-orang Yahudi hendaklah memikul biayaan
bersama-sama orang mukmin selama mana mereka berada dalam keadaan perang
·
Fasal 39
Bahwa Kota Yathrib adalah terpelihara sempadannya tidak
boleh dicerobohi oleh mana-mana pihak yang menganggotai piagam ini
·
Fasal 40
Bahwa jiran tetangga hendaklah diperlaku sebagai diri
sendiri, tidak boleh dilakukan terhadapnya sebarang bahaya dan dosa.
·
Fasal 41
Tidak boleh dihampiri sebarang kehormatan (wanita) melainkan
dengan izin keluarganya sendiri.
·
Fasal 42
Bahwa apa juga kemungkaran (bunuh) atau apa juga
pertengkaran di antara sesama peserta piagam ini sekira-kira dikhuatiri membawa
bencana maka hendaklah dirujukkan kepada hukum Allah dan kepada penyelesaian
oleh Muhammad pesuruh Allah, Allah menyaksikan kebaikan isi kandungan piagam
ini dan merestuinya
·
Fasal 43
Bahwa tidaklah boleh diberi bantuan perlindungan kepada
Quraisy (musuh), begitu juga tidak boleh diberi perlindungan kepada orang-orang
yang membantunya.
·
Fasal 44
Bahwa hendaklah bantu-membantu mempertahankan kota
Yathrib daripada mana-mana pihak yang mencerobohnya.
·
Fasal 45
Apabila mereka diajak untuk berdamai atau untuk masuk
campur dalam satu-satu perdamaian maka hendaklah mereka bersedia berdamai atau
masuk campur ke dalam perdamaian itu; dan bila mana mereka diajak berbuat
demikian maka orang-orang mukmin hendaklah merestuinya kecuali terhadap
orang-orang yang memerangi agama (Islam).
·
Fasal 46
Bahwa orang-orang Yahudi Aus sendiri dan begitu juga
orang-orang yang bersekutu dengan mereka hendaklah memikul kewajipan sama
seperti mana pihak-pihak yang lain yang menganggotai ini demi kebaikan mereka
semata-mata (perdamaian) dari anggota-anggota piagam ini. Dan mereka hendaklah
berbuat kebajikan dengan tidak melakukan dosa kerana barang siapa yang berbuat
sesuatu maka dialah yang menanggungnya sendiri. Dan Allah menyaksi akan
kebenaran isi kandungan Piagam ini dan merestuinya.
·
Fasal 47
Bahwa piagam ini tidak boleh dipakai bagi melindungi
orang-orang zalim dan yang bersalah; dan bahawa –mulai dari saat ini barang
siapa berpergiaan dari kota Madinah atau menetap di dalamnya adalah terjamin
keselamatannya kecuali orang-orang yang zalim atau bersalah. Dan bahawa Allah
merestui setiap orang yang membuat kebajikan dan bertakwa dan bahawa Muhammad
hendaklah diakui Pesuruh Allah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar